måndag, december 15, 2014

Inköp: Shell

30st Royal Dutch Shell (B) till priset av 66.41 USD. Ooops. Aktien föll redan till 63 dollar och oljan slutade vid 57 dollar. Vad gör man. Tja...slutar vara så girig och kanske väntar när oljan är runt 51 dollar tror jag.
A Aktier var faktiskt billigare men jag läste att det finns en hake, att hollänska regering beskatta A aktier ett annat sätt än B aktier när Amerikaner ska köpa den, därför är B är mer eftertraktad. Vet inte om det gäller oss EU medborgare. Jag antar inte, men nu har jag en eftertraktad aktie i alla fall.
Men, nu vänder vi blickan mot vad som händer på börsen i övrigt. Den här börsen är inte klokt tycker jag. Billig olja är fördelaktig för typ alla förutom oljabolag, men börsen går ner ändå. Och oljan går ner trots att det finns stort krig bland flera länder i mellan östern. Förut det räckte att Iran utropa döda satan några gånger för att olja priset skjuter upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar