fredag, december 26, 2014

ARCP: ingen utdelning! / inköp: BHP Billiton

Köpte 60st @ 42,78 USD, BBL aktier (inte BHP), 20 177kr.  Detta råvaru giganten har lidit av flera anledningar; Kina kräver mindre resurser, oljan har gått ner, och den hålla på att göra en "spin off" av en del av sin verksamhet. Det nya bolaget kommer att heter South32 och jag har få mig att nuvarande aktierägarna kommer att bli tilldelad aktier i det nya bolaget. Utdelning ligger idag på 5,65%. Om jag skulle köpa mera i denna bransch skulle jag titta på Rio Tinto eller Anglo American.

I andra nyheter, ARCP har blivit ett fiasko. Hela ledning har hoppat av och en anställd har stämt företaget i att hon fick sparken för att hon varnade att siffrona var fel men fick order att dölja det. Tjo, det här är för mycket drama när jag är bara ut efter pålitlig avkastning. Synd, jag gillade Red Lobster dealen och det ska inte vara så svårt att bara dra in hyra månad efter månad. Eftersom alla råttor har nu lämnat båten, kanske kan saker bli bara bättre, men det är lite för spekulativ för mig i nuläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar