torsdag, maj 16, 2013

Tele2 Split: Hur går det till?


Igår splittrades Tele2 aktierna, som du kan se ovan hos Avanza. Tror inte att jag såg någonting där igår och jag tror att spliten börde ha skett idag, då förstår jag inte varför datumstämpel är som det är. Hos SEB ser jag ingen split och dessutom är aktien kvar på 108kr och inte 83kr som det är nu.

Hos Avanza står det inget belopp och aktierna är dragna direkt efter att de getts. I praktiken är mitt innehav som det var innan splitten, 150st.

Enligt Tele2s powerpoint guide, ska man kunna trejda med dessa splittrade aktier 5-6 veckor efter spliten. Men 150 aktier har dragits tillbaks och då vet jag inte vad jag skulle kunna trejda med. Grafen tyder på att det dröjer lite innan trejding kan ske. Guiden också säger att jag inte behöver göra något för att lösa in dessa aktier, som är värda 28kr. Jag utgår att ingen köper dessa aktier för 29kr utan snarare utländska ägare sälja de billigare av skattemässiga skäl. Det betyder att en svensk som köper aktierna under 28kr har en garanterad vinst senare.

Spliten har inget att göra med den vanliga utdelningen på 7,10kr. Jag har tidigare skrivit att detta ska ske 21 maj, enligt aktieinkomster och avanza. Men här står det att utdelningsdag är 16 maj (x-datum 14 maj). Det kanske är skillnad när Tele2 betalar ut och när pengarna nå oss (det finns en mellanhand som hanterar utdelningarna).

Det blir roligt att följa detta och lär hur det går till. Mindre roligt är en fet minus siffra i min portfölj nu när Tele2 ligger på 83kr.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Precis som du skriver så handlades aktierna igår, 16/5 efter det att en split genomförts. Du kommer senare få inlösenaktierna inbokade på ditt konto, vilket bör ske ca. 20 maj då handeln med dessa pågår mellan den 21/5-5/6.

    Inlösenaktierna kommer sedan lösas in automatiskt för 28kr/inlösenaktie och likviden bokas in på din depå omkring den 14 juni. Önskar du kan du givetvis även sälja dina inlösenaktier på börsen mellan perioden ovan men värt att tänka på är att courtage då kommer att debiteras.

    Anledningen till att du kan se bokningen i din historik är att aktierna har bytt ISIN-kod pga. spliten vilket gör att vi bokade ut dina "gamla" aktier och sedan bokade in de nya med den nya koden. De nya aktierna bytte sedan namn till TELE2. Samma korrigering bör alltså skett hos SEB även om du inte kan se detta hos dem.

    Ordinarie utdelning på 7,10kr/aktie kommer bokas in runt den 21/5.

    Hoppas detta hjälpte dig något :)

    Hälsningar
    Sanna, Avanza Bank

    SvaraRadera
  2. Hjälpte mycket. Intressant att veta vad är det som verkligen händer. Tack för lektionen.

    SvaraRadera
  3. En fråga till Sanna:

    Hur long tid brukar det ta för att byta isin koden på aktierna? dagar? minuter?
    Tacksam för svaret

    SvaraRadera